search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Perspektivenwechsel als reflexives Konzept für fächerübergreifenden Unterricht am Beispiel "Rassismus"
Parallel titleChange of perspective. A reflexive concept for interdisciplinary instruction exemplified by the topic of "racism"
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 4, S. 589-601 ZDB
Document  (1.168 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Autoren stellen dem "problem- und handlungsorientierten Ansatz" eines fächerübergreifenden Unterrichts, in dem es darum geht, eine Haltung zu gesellschaftlichen Problemen zu gewinnen, den "reflexiven Ansatz" gegenüber. In ihm werden die Perspektiven zum Gegenstand, mit denen die jeweilige Wissenschaft ihre Themen konstituiert. Zugleich werden Alltagsperspektiven und Fachperspektiven zueinander in Beziehung gesetzt. Am Beispiel "Rassismus" erläutern die Autoren ihr Vorgehen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The authors contrast the "problem- and action-oriented approach" of interdisciplinary instruction, the aim of which is for students to develop an awareness of social problems, with the "reflexive approach". The latter focusses on the perspectives the respective sciences develop to constitute their subjects and generate their "problems". At the same time, everyday-life and disciplinary perspectives are interrelated. The authors use the topic of "racism" to illustrate their approach. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.08.2015
CitationKupsch, Joachim; Schülert, Jürgen: Perspektivenwechsel als reflexives Konzept für fächerübergreifenden Unterricht am Beispiel "Rassismus" - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 4, S. 589-601 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-107611 - DOI: 10.25656/01:10761
export files

share content at social platforms