details
Original Title |
Perspektivenwechsel als reflexives Konzept für fächerübergreifenden Unterricht am Beispiel "Rassismus" |
---|---|
Parallel title | Change of perspective. A reflexive concept for interdisciplinary instruction exemplified by the topic of "racism" |
Authors | Kupsch, Joachim; Schülert, Jürgen |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 4, S. 589-601 |
Document | full text (1.168 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Handlungstheorie; Gymnasiale Oberstufe; Oberstufenreform; Lernen; Lernen lernen; Didaktik; Kursunterricht; Fächerübergreifender Unterricht; Rassismus; Interdisziplinarität; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/General Educational Topics |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1996 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Autoren stellen dem "problem- und handlungsorientierten Ansatz" eines fächerübergreifenden Unterrichts, in dem es darum geht, eine Haltung zu gesellschaftlichen Problemen zu gewinnen, den "reflexiven Ansatz" gegenüber. In ihm werden die Perspektiven zum Gegenstand, mit denen die jeweilige Wissenschaft ihre Themen konstituiert. Zugleich werden Alltagsperspektiven und Fachperspektiven zueinander in Beziehung gesetzt. Am Beispiel "Rassismus" erläutern die Autoren ihr Vorgehen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The authors contrast the "problem- and action-oriented approach" of interdisciplinary instruction, the aim of which is for students to develop an awareness of social problems, with the "reflexive approach". The latter focusses on the perspectives the respective sciences develop to constitute their subjects and generate their "problems". At the same time, everyday-life and disciplinary perspectives are interrelated. The authors use the topic of "racism" to illustrate their approach. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1996 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 17.08.2015 |
Citation | Kupsch, Joachim; Schülert, Jürgen: Perspektivenwechsel als reflexives Konzept für fächerübergreifenden Unterricht am Beispiel "Rassismus" - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 4, S. 589-601 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-107611 - DOI: 10.25656/01:10761 |