details
Original Title |
Selbsterschaffung und Bildsamkeit. Bildungstheoretische Überlegungen zu Rortys Konzept des "creation of the self" |
---|---|
Parallel title | Self-creation and educability. Educational-theoretical approaches to Rorty's concept of the "creation of the self" |
Author | Hellekamps, Stephanie |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 5, S. 767-779 |
Document | full text (1.211 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Bildungstheorie; Selbsterziehung; Erziehungswissenschaft; Ich; Identität; Individualität; Selbstverwirklichung; Freiheit; Herbart, Johann Friedrich; Rorty, Richard |
sub-discipline | General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1996 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der erziehungswissenschaftlichen Diskussion wird die Selbsterschaffungstheorie R. Rortys insbesondere unter dem Gesichtspunkt des Werdens einer kontingenten, differenten Individualität rezipiert. Über den Anknüpfungspunkt an das Kontingenzproblem hinaus sehe ich eine Reihe von Unvereinbarkeiten zwischen dem Begriff der Bildsamkeit und dem Selbsterschaffungskonzept. - Die Rezeption Rortys in der Erziehungswissenschaft hängt mit der Kritik an Identitätsvorstellungen des Ichs zusammen, gegen die die Kontingenzerfahrung geltend gemacht wird. Indessen gibt es bildungstheoretische Anschlußmöglickeiten an das Problem der Kontingenz, wie an Herbarts frühen Texten gezeigt wird. (DIPF/Text übernommen) |
Abstract (English): | In the educational debate, R. Rorty's theory of self-creation is discussed above all from the perspective of the emergence of a contingent, different individuality. Despite the common concept of contingency, there still exist incompatibilities between the concept of educability (Bildsamkeit) and the concept of self-creation. The reading of Rorty by educational science is connected with the critique of identity conceptions, in opposition to which the experience of contingency is asserted. However, educational-theoretical approaches to the problem of contingency do exist, as illustrated by Herbart's early work. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1996 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 18.08.2015 |
Citation | Hellekamps, Stephanie: Selbsterschaffung und Bildsamkeit. Bildungstheoretische Überlegungen zu Rortys Konzept des "creation of the self" - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 5, S. 767-779 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-107735 - DOI: 10.25656/01:10773 |