search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Qualität des Erlebens und der Prozess des Lernens
Parallel titleThe quality of experiencing and the process of learning
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 2, S. 207-221 ZDB
Document  (1.317 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Arbeit wird argumentiert, daß das Erleben von "Flow" im Prozeß des Lernens für das Entstehen von intrinsischer Lernmotivation und für die kognitive Entwicklung der Schüler von entscheidender Bedeutung ist. Die Flow-Theorie von M. Csikszentmihalyi wird ausführlich dargestellt und ihre Relevanz für den Lernprozeß erläutert. Es wird über zwei empirische Studien berichtet, die die Auswirkungen des Flow-Erlebens auf schulisches Lernen belegen. Schließlich wird der Versuch gemacht, Folgerungen für die pädagogische Praxis abzuleiten. (DIPF/Text übernommen)
Abstract (English):This article argues that the experience of "flow" while learning is of crucial importance for students' intrinsic motivation to learn and cognitive development. A presentation of M. Csikszentmihalyis flow theory is given and its relevance for the process of learning is discussed. Two studies are reported that support the significance of flow for learning in school. Finally, suggestions for educational practice are made. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.06.2017
CitationCsiksentmihalyi, Mihaly; Schiefele, Ulrich: Die Qualität des Erlebens und der Prozess des Lernens - In: Zeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 2, S. 207-221 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-111723 - DOI: 10.25656/01:11172
export files

share content at social platforms