search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Ausländerfeindlichkeit bei Jugendlichen in Deutschland. Eine Synopse empirischer Befunde seit 1990
Parallel titleHostility to foreigners among German youth - A synopsis of empirical results from 1990 onward
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 5, S. 799-822 ZDB
Document  (2.095 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In einer Zusammenstellung aktueller empirischer Studien zu Ausländerfeindlichkeit bei deutschen Jugendlichen werden die Ergebnisse der Einzeluntersuchungen hinsichtlich konsistenter Resultate über alle Studien hinweg verglichen. Der unter dem Gesichtspunkt politischer Handlungsempfehlung geringe Erkenntnisertrag geht nicht nur auf die nachgewiesenen methodischen Mängel vieler Untersuchungen zurück, sondern auch auf das Fehlen alternativer empirischer Umsetzungen der theoretischen Fragestellungen, obwohl die Unzulänglichkeiten der vorherrschend eingesetzten Fragebogenmethode für dieses Forschungsfeld bekannt sind. (DIPF/Text übernommen)
Abstract (English):In a survey of current empirical studies on hostility to foreigners among German Youth, the results of the individual studies were compared in order to reveal those results that were consistent throughout all studies. Only few insights were gained that can be of value in the formulation of recommendations for political action. This is not only due to the evident methodological deficiencies of many studies, but also to the lack of alternative empirical operationalizations - a lack which still exists although the shortcomings of the questionnaire method predominantly used in this field of research are well known. (DIPF/Orig)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.06.2017
CitationSchnabel, Kai Uwe: Ausländerfeindlichkeit bei Jugendlichen in Deutschland. Eine Synopse empirischer Befunde seit 1990 - In: Zeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 5, S. 799-822 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-112422 - DOI: 10.25656/01:11242
export files

share content at social platforms