details
Original Title |
Genese von Heterogenität im Fachunterricht. Ein Beitrag zur Kontextualisierung von Differenzierungspraktiken |
---|---|
Parallel title | Genesis of heterogeneity in subject teaching. Contextualizing practices of differentiation |
Authors | Wischmann, Anke; Dietrich, Cornelie |
Source | Bildungsforschung 11 (2014) 1, S. 1-13 |
Document | full text (301 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsforschung; Fallstudie; Ethnographie; Schuljahr 03; Grundschule; Unterrichtspraxis; Fachdidaktik; Deutschunterricht; Religionsunterricht; Fachunterricht; Dokumentarische Methode; Heterogenität; Soziale Differenzierung; Heterogene Klasse |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2014 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Heterogenität stellt keine ontologisch gegebene Vielfalt dar. Vielmehr wird sie permanent in alltäglichen Praktiken hergestellt, stabilisiert und transformiert, so auch in Schule und Unterricht. Anhand zweier ethnografischer Fallstudien aus dem Deutsch - und Religionsunterricht einer dritten Grundschulklasse werden neben sozialen Differenzierungskategorien, auch fachspezifische Unterscheidungspraktiken untersucht und mithilfe der Dokumentarischen Methode ausgewertet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Heterogeneity is not an ontologically given entity. Rather, it is permanently produced and reproduced in everyday practices; hence, this also applies to schooling and subject lessons. Based on two ethnographic case studies from German and religious education lessons in a third grade primary-school class, subject-specific discrimination practices are investigated and analyzed in addition to social differentiation categories, using the documentary method. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2014 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 30.10.2015 |
Citation | Wischmann, Anke; Dietrich, Cornelie: Genese von Heterogenität im Fachunterricht. Ein Beitrag zur Kontextualisierung von Differenzierungspraktiken - In: Bildungsforschung 11 (2014) 1, S. 1-13 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-113978 - DOI: 10.25656/01:11397 |