details
Original Title |
"Der Frieden war in Gefahr". Reflexionen zur eschatologischen Dimension der Schola-Schallplatte |
---|---|
Parallel title | “Peace was threatened”. Reflections on the eschatological dimension of the schola-record |
Authors | Schluß, Henning; Jehle, May |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 2, S. 163-179 |
Document | full text (4.769 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehung; Ideologie; Bildungsgeschichte; Emotion; Erwartung; Kognition; Medieneinsatz; Mediengeschichte; Schallplatte; Schule; Schuljahr 10; Schüler; Wissenserwerb; Soziales Bewusstsein; Didaktik; Methodik; Auditives Medium; Videoaufzeichnung; Geschichtsunterricht; Ästhetische Erziehung; Kommunismus; Analyse; Dogmatismus; Dokument; Wirkung; Deutschland-DDR |
sub-discipline | History of Education Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Extra information | Research data, study details and survey instruments |
Language | German |
Year of creation | 2013 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Schulschallplatte wurde in den 70er Jahren als neues Medium im Geschichtsunterricht der DDR eingeführt. Am Beispiel eines Hörstücks für die 10. Klasse zur Frage der "Friedenssicherung am 13.8.1961" aus der ersten Geschichts-Schallplatte wird mit Hilfe von methodologischen Überlegungen aus der DDR-Erziehungswissenschaft und einer Unterrichtsaufzeichnung vom Ende der 70er Jahre, in der diese Schallplatte eingesetzt wird, das Tondokument aus verschiedenen Perspektiven analysiert. Angezielt wurde mit ihm die Einheit von Erleben-Erkennen-Werten und Haltung im kommunistischen Sinn. Ihre Spitze findet die Erwartungshaltung an das neue Medium in der damals artikulierten Hoffnung, die Schulschallplatte sei das Medium, in dem der Dual von wissenschaftlicher und künstlerischer Weltaneignung aufgehoben würde und damit objektive Einsicht in die gesellschaftlichen Gesetzmäßigkeiten schon jetzt im Unterricht möglich würde. /DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | During the 1970s, the school record was introduced as a new medium in history instruction in the GDR. Using as an example an audio piece for the 10th grade on the issue of "Peace-keeping on August 13th, 1961", taken from the first history record, the authors analyze this audio document from different perspectives, drawing on methodological considerations formulated in East-German educational science and on a classroom recording from the end of the 1970s, made during a lesson in which this audio piece was employed. The aim of this audio document was to achieve a unity of experience-recognition-evaluation and attitude in the communist sense. The peak of these expectations concerning the new medium was to be found in the then expressed hope that the school record could be that medium which would allow for the sublation of the duality of the scientific and the artistic appropriation of the world and could thus lead to an objective insight into social laws, even in class. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2013 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 29.03.2016 |
Citation | Schluß, Henning; Jehle, May: "Der Frieden war in Gefahr". Reflexionen zur eschatologischen Dimension der Schola-Schallplatte - In: Zeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 2, S. 163-179 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-119329 - DOI: 10.25656/01:11932 |