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Original Title
100 Jahre Meißnerformel - ein Grund zur Freude? Oder: Wie und warum sich die deutsche Jugendbewegung wider besseres Wissen einen Mythos schuf
Parallel title100 years of Meissner Rule –A cause for joy? Or: How and why did the German youth movement create a myth for itself against better judgment?
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 2, S. 219-237 ZDB
Document  (327 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die vor einhundert Jahren verabschiedete Meißnerformel ist mit ihrem Bekenntnis zu Selbstbestimmung, Eigenverantwortung und Wahrhaftigkeit nach wie vor legendär und trifft auf breite Zustimmung, zumal als Programmformel der deutschen Jugendbewegung. Im Beitrag wird sowohl die Erfolgs- als auch die Verfallsgeschichte dieser Formel nacherzählt, mit deutlich stärkerer Gewichtung der Letzteren und im Ergebnis mit der These, dass der Erfolg der Meißnerformel nach 1945 von Veteranen der Jugendbewegung bewusst inszeniert wurde, um von den dunklen Seiten ihres Vermächtnisses abzulenken. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The Meissner rule with its declaration of belief in self-determination, self-responsibility and truthfulness, adopted 100 years ago, is still legendary and meets with broad acceptance, especially as a programmatic formula of the German youth movement. The author recounts the story of both the success and the decline of this formula, with a stronger emphasis on the latter, concluding with the thesis that the success of the Meissner rule after 1945 was deliberately stage-managed by veterans of the youth movement in order to distract from the darker sides of its legacy. (DIPF/Orig.)
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Date of publication29.03.2016
CitationNiemeyer, Christian: 100 Jahre Meißnerformel - ein Grund zur Freude? Oder: Wie und warum sich die deutsche Jugendbewegung wider besseres Wissen einen Mythos schuf - In: Zeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 2, S. 219-237 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-119358 - DOI: 10.25656/01:11935
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