Detailanzeige
Originaltitel |
Wie denken Lehrer*innen über (das Unterrichten von) Musiktheorie? |
---|---|
Paralleltitel | How do teachers think about (teaching) music theory? |
Autor | Ruf, Benedikt |
Originalveröffentlichung | Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 131-143. - (Musikpädagogische Forschung; 35) |
Dokument | Volltext (10.062 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Musikpädagogik; Musiktheorie; Unterrichtsentwicklung; Unterrichtsgestaltung; Musikunterricht; Unterrichtspraxis; Gymnasium; Einstellung <Psy>; Lehrer; Empirische Untersuchung; Leitfadeninterview; Bayern; Deutschland |
Teildisziplin | Empirische Bildungsforschung Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer |
Sonstige beteiligte Institutionen | Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 978-3-8309-3144-7; 9783830931447 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2014 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | Teaching music theory is an essential, yet a barely researched part of music education in secondary schools. This paper examines the expert knowledge of Bavarian teachers regarding this subject After discussing the background and the methodology of this study the differences among the music teachers' understanding of "music theory" are illustrated with three examples: While all three interviewees agree that music theory is a set of specific knowledge, they differ by a) locating it in the non-practical, b) connecting it with practical applications or c) isolating it as knowledge, that, at first, has to be learned in isolation. These conceptions of music theory can be understood as intrinsically connected with didactic assumptions and are founded in the teachers' biographies. (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Teilhabe und Gerechtigkeit |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 25.08.2016 |
Quellenangabe | Ruf, Benedikt: Wie denken Lehrer*innen über (das Unterrichten von) Musiktheorie? - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 131-143. - (Musikpädagogische Forschung; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-123580 - DOI: 10.25656/01:12358 |