Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Originaltitel
Wie denken Lehrer*innen über (das Unterrichten von) Musiktheorie?
ParalleltitelHow do teachers think about (teaching) music theory?
Autor
OriginalveröffentlichungClausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 131-143. - (Musikpädagogische Forschung; 35)
Dokument  (10.062 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
Sonstige beteiligte InstitutionenArbeitskreis Musikpädagogische Forschung
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-3144-7; 9783830931447
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Teaching music theory is an essential, yet a barely researched part of music education in secondary schools. This paper examines the expert knowledge of Bavarian teachers regarding this subject After discussing the background and the methodology of this study the differences among the music teachers' understanding of "music theory" are illustrated with three examples: While all three interviewees agree that music theory is a set of specific knowledge, they differ by a) locating it in the non-practical, b) connecting it with practical applications or c) isolating it as knowledge, that, at first, has to be learned in isolation. These conceptions of music theory can be understood as intrinsically connected with didactic assumptions and are founded in the teachers' biographies. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Teilhabe und Gerechtigkeit
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am25.08.2016
QuellenangabeRuf, Benedikt: Wie denken Lehrer*innen über (das Unterrichten von) Musiktheorie? - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 131-143. - (Musikpädagogische Forschung; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-123580 - DOI: 10.25656/01:12358
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen