details
Original Title |
‚Verständige Musikpraxis’ als Gegenstand von Musikunterricht zwischen Leiblichkeit und diskursivem Lernen |
---|---|
Parallel title | The concept of ‘Verständige Musikpraxis’ as focus of music teaching between embodiment and discursive learning |
Authors | Rora, Constanze; Wiese, Cathleen |
Source | Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 175-191. - (Musikpädagogische Forschung; 35) |
Document | full text (12.104 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Musikpädagogik; Musikunterricht; Grundschule; Schuljahr 03; Didaktik; Unterrichtskonzeption; Unterrichtstheorie; Nachahmung; Unterrichtspraxis; Leiblichkeit; Wirkung; Videoaufzeichnung; Empirische Untersuchung; Leipzig; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Contributors (corporate) | Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-3144-7; 9783830931447 |
Language | German |
Year of creation | 2014 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | This article deals with a pedagogical concept called "Verständige Musikpraxis". It wants to elicit whether and if how its effects might be empirically relevant. Starting point is an analysis of a suite of 4 videotaped music lessons with an emphasis on singing in the classroom in primary schools. The taped lessons show a similarity in structure: a phase of practising is mostly followed by a phase of practical learning and reflection, which in turn is interrupting the process. In the phenomenological theory of learning this moment of irritation is a hallmark of the learning process per se. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Teilhabe und Gerechtigkeit |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 26.08.2016 |
Citation | Rora, Constanze; Wiese, Cathleen: ‚Verständige Musikpraxis’ als Gegenstand von Musikunterricht zwischen Leiblichkeit und diskursivem Lernen - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 175-191. - (Musikpädagogische Forschung; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-123834 - DOI: 10.25656/01:12383 |