Detailanzeige
Originaltitel |
Soziologische Systemtheorie und Musikpädagogik. Annäherungen an ein Theorieverhältnis |
---|---|
Paralleltitel | Sociological Systems Theory and music education. Approaches to a relation between the theories |
Autor | Weidner, Verena |
Originalveröffentlichung | Niessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 67-79. - (Musikpädagogische Forschung; 36) |
Dokument | Volltext (1.025 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Luhmann, Niklas; Gesellschaftstheorie; Musikpädagogik; Systemtheorie; Diskurs; Diskursanalyse |
Teildisziplin | Allgemeine Erziehungswissenschaft Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 978-3-8309-3313-7; 9783830933137 |
ISSN | 0937-3993; 09373993 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2015 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | In contrast to general pedagogy, music education occasionally adopts Niklas Luhmann’s sociological Systems Theory, but does not explicate the relation between the two theoretical discourses. Hence the question to what extent a system theoretical point of view can enrich music educational theories remains still open. Therefore, the text below focusses on different adoptions of Luhmann’s theoretical concepts within the field of music education and analyses in what way the ‘systems theoretical view’ leads to further insights. It becomes evident that the evaluation of the relation between sociological Systems Theory and music education depends on the theoretical aspects that are emphasized. (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 12.12.2016 |
Quellenangabe | Weidner, Verena: Soziologische Systemtheorie und Musikpädagogik. Annäherungen an ein Theorieverhältnis - In: Niessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 67-79. - (Musikpädagogische Forschung; 36) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126091 - DOI: 10.25656/01:12609 |