Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Originaltitel
Jugendliche und ‚Klassische Musik‘. Vorurteile und Klischees
ParalleltitelTeenagers and classical music. Prejudices and clichés
Autoren
OriginalveröffentlichungNiessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 221-234. - (Musikpädagogische Forschung; 36)
Dokument  (2.555 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-3313-7; 9783830933137
ISSN0937-3993; 09373993
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Prejudices and clichés of teenangers concerning “classical music”, its composers, musicians and listeners as well as possible factors influencing these stereotyped ideas were investigated by means of a two-stage research approach including a qualitative xplorative study and a quantitative verification. The results prove the existence of manifold ‘typical’ conceptions concerning classical music in the teenagers’ thinking, though these are very differentiated with regard to contents and influencing variables. A factor analysis revealed five ‘basic stereotypes’, the most important of which concerned the (old) age and the (high) level of education of classical music lovers. While the teenagers’ level of education seems to have little influence on their thinking in stereotypes, their experiences with classical music are very significant, be it as listener or as performing musician. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am14.12.2016
QuellenangabeBischoff, Michal; Sandkämper, Tim; Louven, Christoph: Jugendliche und ‚Klassische Musik‘. Vorurteile und Klischees - In: Niessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 221-234. - (Musikpädagogische Forschung; 36) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126368 - DOI: 10.25656/01:12636
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen