details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126845
DOI: 10.25656/01:12684; 10.4119/UNIBI/zdb-v20-i1-324
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126845
DOI: 10.25656/01:12684; 10.4119/UNIBI/zdb-v20-i1-324
Original Title |
Concept Cartoons als diskursiv-reflexive Szenarien zur Aktivierung des Methodenwissens beim Forschenden Lernen |
---|---|
Parallel title | Concept cartoons as discursive-reflective scenarios to activate procedural understanding in inquiry learning |
Authors | Arnold, Julia; Kremer, Kerstin; Mayer, Jürgen |
Source | Biologie Lehren und Lernen – Zeitschrift für Didaktik der Biologie (ZDB) 20 (2016) 1, S. 33-43 |
Document | full text (2.378 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Cartoon; Forschendes Lernen; Lernförderung; Methodenkompetenz; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Wissenschaftliches Denken |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2363-8850; 23638850 |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Erwerb von Kompetenzen naturwissenschaftlicher Erkenntnisgewinnung und des Wissenschaftlichen Denkens ist ein zentrales Bildungsziel des naturwissenschaftlichen Unterrichts. Zur Förderung wird das Forschende Lernen empfohlen, jedoch bedarf dieses Unterrichtsprinzip der adäquaten Unterstützung durch die Lehrkraft. In diesem Beitrag wird eine Studie zur Überprüfung der Wirksamkeit von diskursiv-reflexiven Szenarien (Concept Cartoons) im Rahmen des Forschenden Lernens vorgestellt. Es zeigt sich, dass das Forschende Lernen mit Concept Cartoons im Vergleich zu einer Vergleichsgruppe ohne diese Lernunterstützung zu größeren Lernzuwächsen im Wissenschaftlichen Denken, dem Methodenwissen und dem Fachwissen führt. Außerdem kann die kognitive Belastung durch Verwendung der Concept Cartoons reduziert werden. (IPN/Orig.) |
Abstract (English): | The acquisition of inquiry skills and scientific thinking is a central goal of science education. Inquiry learning here is a recommended teaching method, but it requires adequate support by the teacher. This paper presents a study to investigate the effectiveness of discursive-reflective scenarios (Concept Cartoons) in inquiry learning. It turns out that inquiry learning supported by Concept Cartoons leads to greater learning gains in scientific thinking, methodological knowledge (procedural understanding) and content knowledge as compared to a control group without learning support. In addition, the cognitive load could be reduced by using the Concept Cartoons. (IPN/Orig.) |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.01.2017 |
Citation | Arnold, Julia; Kremer, Kerstin; Mayer, Jürgen: Concept Cartoons als diskursiv-reflexive Szenarien zur Aktivierung des Methodenwissens beim Forschenden Lernen - In: Biologie Lehren und Lernen – Zeitschrift für Didaktik der Biologie (ZDB) 20 (2016) 1, S. 33-43 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126845 - DOI: 10.25656/01:12684; 10.4119/UNIBI/zdb-v20-i1-324 |