search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Memories of migration(s) in school
Parallel titleErinnerungen an Migration(en) in Schulen
Authors
SourceJournal for educational research online 8 (2016) 3, S. 122-141 ZDB
Document  (310 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1866-6671; 18666671
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):History textbooks are often perceived as “national biographies” (Lozic & Hintermann, 2010, p. 33) of a country and are thus connected with issues of identity, belonging, and representations of us and them. This article focuses on the question of how pupils perceive the representations of migration in their textbooks. Drawing on evidence from eight selected school classes in Austria, it analyzes and challenges the role of school textbooks as sites of collective memories. Through the active participation of pupils in school-based workshops and the inclusion of multiple perspectives, such as forms of representation in textbooks, pupils’ family backgrounds, and classroom dynamics, in the analysis, the article identifies different ways pupils perceive and remember migration. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Geschichtsschulbücher werden häufig als „nationale Biographien“ (Lozic & Hintermann, 2010, p. 33, own translation) der entsprechenden Staaten wahrgenommen und sind dadurch verbunden mit Fragen nach Identität, Zugehörigkeit, sowie der Repräsentation von wir und den Anderen. In diesem Artikel liegt die Konzentration auf der Migrationsgeschichte nach und von Österreich und auf der Frage, wie SchülerInnen die Repräsentation von Migrationsgeschichte wahrnehmen. Durch die Untersuchung von acht Schulklassen in Österreich wird die Rolle der Schulbücher als kollektive Erinnerungsorte analysiert und hinterfragt. Durch das aktive Miteinbeziehen der SchülerInnen in das Forschungsprojekt und die Beachtung unterschiedlicher Perspektiven und Kontexte bei der Analyse, wie beispielsweise der Repräsentation von Migration in Schulbüchern, den familiären Hintergründen der SchülerInnen, sowie der Dynamiken im Klassenzimmer, identifizieren wir unterschiedliche Wege, wie SchülerInnen Migration(en) wahrnehmen und erinnern. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.02.2017
CitationÜllen, Sanda; Markom, Christa: Memories of migration(s) in school - In: Journal for educational research online 8 (2016) 3, S. 122-141 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-128091 - DOI: 10.25656/01:12809
export files

share content at social platforms