search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Von der Unterrichtsforschung zur Exzellenz in der Lehrerbildung
Author
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 3, S. 327-345 ZDB
Document  (626 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Weiterentwicklung der Lehrerbildung kann nur auf einem soliden wissenschaftlichen Fundament erfolgen. Eine zentrale Rolle hat die Unterrichtsforschung, die empirisch gesichertes Beschreibungs-, Erklärungs- und Handlungswissen bereitstellt. An einigen Beispielen aus der Unterrichtsforschung wird in diesem Beitrag erläutert, welche Forschungsansätze und welche Art von Erkenntnissen die Lehrerbildung voranbringen können. In einem Ausblick wird ein innovatives Konzept der Lehrerbildung vorgestellt, das einen ausgeprägten Berufsfeldbezug mit einer wissenschaftlichen Fundierung verbindet.
Abstract (English):Classroom research has the central role of providing secure empirical description, explanation and practical knowledge. Based on a number of examples of classroom research, this contribu­tion reveals which research approach and what kind of knowledge serves to further advance teacher education. From one perspective, an innovative approach to teacher education is presented which combines a strong professional field reference with a scientific foundation.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationPrenzel, Manfred: Von der Unterrichtsforschung zur Exzellenz in der Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 3, S. 327-345 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137049 - DOI: 10.25656/01:13704
export files

share content at social platforms