search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Hochschule als Ort des Selbststudiums. Spielräume für selbstgesteuertes Lernen
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 2, S. 149-162 ZDB
Document  (237 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):An Hochschulen sind die Selbststudienanteile im Vergleich zu Mittelschulen bedeutend höher, was ein verändertes Lehr- und Lernverhalten bedingt. Im Zuge der strukturellen Transformation der Lehrerinnen- und Lehrerbildung auf das Niveau von Hochschulen gehört die Weiterentwicklung ihrer Lehr- und Lernkultur in Richtung eines vermehrten Selbststudiums und des selbstgesteuerten Lernens zu den Kernaufgaben Pädagogischer Hochschulen. Im folgenden Übersichtsartikel werden wichtige personale Voraussetzungen auf Seiten der Studierenden, didaktische Szenarien und die notwendige Unterstützung durch Dozierende für die Entwicklung der Selbstlernkompetenz analysiert und Entwicklungsmöglichkeiten aufgezeigt.
Abstract (English):The fact that the periods of self-study at universities are significantly higher than at middle-schools requires a change in teaching and learning behaviour. The main responsibility of colleges of education as part of the structural transformation of tertiary teacher education is the development of a teaching and learning culture which steers towards increased self-study and self-directed learning. The following article analyses important personal requirements on the part of the students and pinpoints the necessity for an educational scenario within the faculty which supports the development of self-learning competences.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationMessner, Helmut; Niggli, Alois; Reusser, Kurt: Hochschule als Ort des Selbststudiums. Spielräume für selbstgesteuertes Lernen - In: Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 2, S. 149-162 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137168 - DOI: 10.25656/01:13716
export files

share content at social platforms