details
Title |
Aufbau und Förderung des wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens als Grundlage für selbstständige Studienarbeiten |
---|---|
Author | Käser, Rudolf |
Source | Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 2, S. 221-230 |
Document | full text (333 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Pädagogische Hochschule; Lernerfolgsmessung; Sekundarstufe I; Curriculumtheorie; Nordwestschweiz |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2009 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Sommer 2007 erteilte die Abteilung Aarau des Studiengangs Sekundarstufe I der Pädagogischen Hochschule Nordwestschweiz dem Autor das Mandat, einen Kurs «Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten I – Schreiben» für alle Erstsemestrigen zu entwickeln.1 Der folgende Beitrag schildert die Ausgangslage, das didaktische Konzept und den curricularen Aufbau des Kurses. Nach zweimaliger Durchführung können Einschätzungen des Lernerfolgs sowie Aspekte der studentischen Kursevaluation diskutiert werden. Den Abschluss bilden Reflexionen zum Stellenwert dieses Einführungskurses als Gelingensbedingung für selbstständige Studienarbeiten. |
Abstract (English): | In the summer of 2007, the author of this paper was given the mandate by the Department of Secondary Education, in Aarau of the University of Pedagogy N.W. Switzerland to develop a course entitled: «An Introduction to Scientific Work 1 – Writing» intended for all first-semester students. The following article describes the initial situation, the didactic concept and curricular structure of the course. After running the course twice, it is possible to discuss and evaluate the learning-success as well as aspects pointed out by the students in their course evaluation. Finally, reflections will be made on the value of this introductory course in providing conditions which generate success in independent study. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerbildung Jahr: 2009 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.05.2017 |
Citation | Käser, Rudolf: Aufbau und Förderung des wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens als Grundlage für selbstständige Studienarbeiten - In: Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 2, S. 221-230 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137231 - DOI: 10.25656/01:13723 |