search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Instruktionale Qualität von grafischen Darstellungen in Lehrmitteln: Kriterien zu deren Evaluation
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 28 (2010) 1, S. 73-83 ZDB
Document  (229 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag beschäftigt sich mit der Entwicklung und Erprobung von Kriterien zur Evaluation der instruktionalen Qualität – d. h. einer den Lernprozess möglichst optimal unterstützenden Gestaltung – von grafischen Darstellungen in Lehrmitteln. Die Kriterien stützen sich auf kognitionspsychologisch fundierte Grundannahmen zum Lernen mit multiplen Repräsentationen und beziehen Forschungsarbeiten zu lernwirksamen Aspekten der Bildgestaltung ein. Im Einzelnen werden syntaktische, semantische und pragmatische Kriterien unterschieden, die bislang zur Evaluation der instruktionalen Qualität von logischen Bildern in Schulbüchern der Wirtschaftslehre eingesetzt wurden.
Abstract (English):This contribution deals with the development and testing of criteria for the evaluation of the instructional quality (i.e. the learning-process-oriented design) of graphical representations in teaching materials. The criteria are based on cognitive-constructive approaches of learning with multiple representations. Moreover, current research studies concerning learning related aspects of appropriate graphic design are taken into consideration. In particular, syntactic, semantic, and pragmatic criteria are – so far – used to evaluate graphs and diagrams in business and economics textbooks.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationAprea, Carmela; Bayer, Daniela: Instruktionale Qualität von grafischen Darstellungen in Lehrmitteln: Kriterien zu deren Evaluation - In: Beiträge zur Lehrerbildung 28 (2010) 1, S. 73-83 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137332 - DOI: 10.25656/01:13733
export files

share content at social platforms