search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Tertiarisierung, Akademisierung, Verwissenschaftlichung. – Struktur- und Organisationsfragen der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung
Author
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 1, S. 36-42 ZDB
Document  (172 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Reform der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung in der Schweiz wird unter den Stichwörtern Tertiarisierung, Akademisierung und Verwissenschaftlichung zum grossen Teil über Struktur- und Organisationsfragen diskutiert. Diese Fragen sind, so die zentrale Überlegung dieses Beitrags, dem Grundproblem der Vermittlung von Theorie und Praxis nicht äusserlich, sondern für die Entstehung dieses Problems mitverantwortlich. Indem man Struktur- und Organisationsfragen in den Blick nimmt, wendet man sich immer auch – implizit oder explizit – dem Theorie-Praxis-Problem der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung zu. Dieses kann aber durch eine Reform der Strukturen und Organisationsformen nicht gelöst, sondern lediglich neu gerahmt werden.
Abstract (English):The reform of teacher education in Switzerland is being discussed in terms of tertiarization, academization and scientification, and mainly comprises structural and organizational questions. The central idea of this contribution is that these questions are not only a superficial problem of conveying both theory and practice but that they are rather responsible for the formation of the problem itself. By focusing on questions of structuring and organization, one always and simultaneously – implicitly as well as explicitly – addresses the problem of theory and practice of teacher education. However, reforms of structure and of types of organization cannot solve this problem but can solely reframe it.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationHorn, Klaus-Peter: Tertiarisierung, Akademisierung, Verwissenschaftlichung. – Struktur- und Organisationsfragen der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung - In: Beiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 1, S. 36-42 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138006 - DOI: 10.25656/01:13800
export files

share content at social platforms