details
Title |
Praxisforschung und Professionalisierung von Lehrpersonen in der Ausbildung |
---|---|
Authors | Soukup-Altrichter, Katharina; Altrichter, Herbert |
Source | Beiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 2, S. 238-251 |
Document | full text (167 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Praxisforschung; Professionalisierung; Empirische Untersuchung; Pädagogische Hochschule; Oberösterreich |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2012 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Praxisforschung hat in verschiedenen Lehrerbildungsinstitutionen Eingang in die Ausbildung von Lehrerinnen und Lehrern (z.B. Teamforschung an der Universität Oldenburg, Modellprojekt Forschungswerkstatt an der Universität Bremen) gefunden. Wie Studierende Forschung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung erleben und beurteilen und welche Lerneffekte sie diesem Lernen zuschreiben, wird anhand einer kleinen Evaluationsstudie an der Pädagogischen Hochschule Oberösterreich analysiert. |
Abstract (English): | Practitioner research has gained currency in teacher education curricula of several training institutions in German-speaking countries. Our paper presents several approaches to teacher learning through research, and discusses the underlying intentions. On the basis of an evaluative case study conducted at the University of Education Upper-Austria (Pädagogische Hochschule Oberösterreich PH OÖ), we analyse students’ experiences and assessments of research units in teacher education as well as the effects they ascribe to this mode of learning. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerbildung Jahr: 2012 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.05.2017 |
Citation | Soukup-Altrichter, Katharina; Altrichter, Herbert: Praxisforschung und Professionalisierung von Lehrpersonen in der Ausbildung - In: Beiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 2, S. 238-251 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138164 - DOI: 10.25656/01:13816 |