search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Didaktik: Aufbau eines disziplinären Feldes – Eine frankofone Perspektive
Author
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 1, S. 18-30 ZDB
Document  (161 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Durch die Entwicklung der Fachdidaktiken entsteht ein neues disziplinäres Feld, nämlich die Didaktik. Diese These wird im Beitrag aus frankofoner Perspektive entwickelt. Ausgehend von einer Definition von Didaktik und der Beschreibung ihrer jungen Geschichte werden drei Spannungen beschrieben, die das Feld charakterisieren: die Spannung zwischen Wissenschaft und Berufsfeld, diejenige zwischen Didaktik und Fachwissenschaft und schliesslich diejenige zwischen den verschiedenen Didaktiken selbst.
Abstract (English):On the basis of the recent development of specialized subject didactics, a new disciplinary field is emerging. This thesis is discussed from a francophone perspective. The paper gives a definition of didactics and describes its only young history. Three tensions characterize this emerging field: the tension between science and professional practice, between didactics and reference sciences, and finally among the different branches of specialized subject didactics themselves.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationSchneuwly, Bernhard: Didaktik: Aufbau eines disziplinären Feldes – Eine frankofone Perspektive - In: Beiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 1, S. 18-30 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138310 - DOI: 10.25656/01:13831
export files

share content at social platforms