details
Title |
Forschungsbasiertes Lernen in der Fachdidaktik Kunst und Bild |
---|---|
Authors | Kunz, Ruth; Glaser-Henzer, Edith; Schürch, Anna |
Source | Beiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 1, S. 70-74 |
Document | full text (134 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Fachdidaktik; Bildende Kunst; Kunstpädagogik |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2013 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Untersuchung ästhetischer Lehr-Lern-Prozesse wie auch der damit verbundenen Rollenmodelle bildet den Ausgangspunkt für eine forschungsbasierte Lehre in den Künsten. Als empirisch fundierte Arbeiten ermöglichen die im Beitrag vorgestellten Projekte Aussagen zum konkreten Geschehen im Unterricht und zum in der kunstpädagogischen Vermittlungstätigkeit praktizierten Austausch zwischen Lehrenden und Lernenden. Am Beispiel ihrer Projekte zeigen die Autorinnen auf, wie Ergebnisse dieser Forschungspraxis in die Fachdidaktik einfliessen können und welcher Lernzuwachs entsteht, wenn Studierende nicht allein Forschungsergebnisse rezipieren, sondern partiell in Forschungsvorhaben miteinbezogen werden |
Abstract (English): | The analysis of aesthetic teaching and learning processes and of associated role models marks the starting point for research-based teaching in the arts. The presented empirical research projects examine real-time art education classes, thereby providing insights into subject-specific dialogues between students and teachers. Furthermore, the authors suggest ways in which to transfer the results of their research into teacher training. They demonstrate the increase in students’ learning if students are not simply «receivers» of research results, but actively engaged in the research process. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerbildung Jahr: 2013 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.05.2017 |
Citation | Kunz, Ruth; Glaser-Henzer, Edith; Schürch, Anna: Forschungsbasiertes Lernen in der Fachdidaktik Kunst und Bild - In: Beiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 1, S. 70-74 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138368 - DOI: 10.25656/01:13836 |