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Title
Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen
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SourceBeiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 2, S. 154-165 ZDB
Document  (150 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag gibt einen Überblick über Diagnoseleistungen und diagnostische Kompetenzen in der Lehrtätigkeit. Zu Beginn werden Grundlagen und basale Aufgabenstellungen der pädagogischen Diagnostik behandelt. Im Vordergrund steht dabei die Bedeutung der pädagogischen Diagnostik für den Lehr-Lern-Prozess. Einen weiteren Schwerpunkt bilden der Ansatz der Urteilsgenauigkeit sowie prozessorientierte Ansätze, zu denen jeweils ein knapper Überblick über ausgewählte Forschungsergebnisse gegeben wird. Am Ende wird auf den Stellenwert diagnostischer Kompetenz, Forschungsdefizite sowie Konsequenzen für die Verbesserung von Diagnoseleistungen eingegangen.
Abstract (English):The following article provides an overview of teacher diagnosis and diagnos­tic competence. Starting with a presentation of basic approaches and diagnostic tasks, the main focus lies on the role of educational diagnosis in instruction and with respect to student learning. Special emphasis is put on two major approaches: teachers’ judgement accuracy and judgement processes. A brief review of selected results of research in these domains is given. Finally, the importance of diagnostic competence, limitations of research, and consequences regarding the improvement of teacher diagnosis are discussed.
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Date of publication04.05.2017
CitationSchrader, Friedrich-Wilhelm: Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen - In: Beiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 2, S. 154-165 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138435 - DOI: 10.25656/01:13843
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