details
Title |
Lernen an der Praxis. Einblick in das Kooperationsprojekt «Selbstlernarchitekturen für die Primarstufe» der PH FHNW in Kooperation mit Praxislehrpersonen |
---|---|
Authors | Ryter Krebs, Barbara; Favre, Pascal |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 1, S. 43-49 |
Document | full text (132 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Primarbereich; Praxisbezug; Kooperation; Pädagogische Hochschule; Fachhochschule; Nordwestschweiz |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In einem seit 2013 laufenden Kooperationsprojekt an der Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz entwickeln Primarlehrpersonen, Dozierende des Instituts Primarstufe und Studierende massgeschneiderte Lernumgebungen für einzelne Projektklassen. Die einzelnen Lernumgebungen werden jeweils im Rahmen einer jährlich wiederkehrenden Lehrveranstaltung vorbereitet, umgesetzt und reflexiv begleitet. Die theoretische Basis der Entwicklungsarbeit bilden das Konzept der Selbstlernarchitekturen mit Lernberatung als konstitutivem Element, Fachwissen und fachdidaktische Prinzipien des Primarschulfaches «Natur, Mensch, Gesellschaft» (Sachunterricht) sowie entsprechende Kompetenzen aus dem Lehrplan 21. |
Abstract (English): | In a project that was launched in 2013 at the School of Education of the University of Applied Sciences Northwestern Switzerland, primary teachers cooperate with lecturers and students from the School’s institute for primary education in order to develop tailor-made learning environments for participating school classes. These learning environments are designed, realized and reflected on in an annually recurring one-semester module. The theoretical basis of the development activities is the concept of self-learning architectures with learning guidance as a constitutive element, together with content knowledge, the specific pedagogy pertaining to the primary-level subject «Nature-Humankind-Society» (covering general knowledge), and the relevant competences of «Curriculum 21». |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 01.11.2017 |
Citation | Ryter Krebs, Barbara; Favre, Pascal: Lernen an der Praxis. Einblick in das Kooperationsprojekt «Selbstlernarchitekturen für die Primarstufe» der PH FHNW in Kooperation mit Praxislehrpersonen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 1, S. 43-49 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139181 - DOI: 10.25656/01:13918 |