details
Title |
Die Begleitung des Praxissemesters durch die Bildungswissenschaften. Abschlussbericht der Fachgruppe Bildungswissenschaften zur Vorbereitung des Praxissemesters |
---|---|
Authors | Terhart, Ewald; Limke, Ulrike; Bergmann, Christina; Brüggemann, Tim; Fischer, Christian; Gehling, Antonius; Gippert, Christina; Heimken, Norbert; Kerstgens, Ralf; Kipker, Anke; Linneborn, Ludger; von Olberg, Hans-Joachim; Pidun-Martin, Claudia; Souvignier, Elmar; Speckenwirth, Ulrich; Tenkhoff, Hubert; Zeinz, Horst; Zindler, Kathrin |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 1, S. 50-64 |
Document | full text (159 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Praxissemester; Forschendes Lernen |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In diesem Beitrag geht es um die Aufgabe der Bildungswissenschaften bei der Begleitung des Praxissemesters, um den Anspruch des forschenden Lernens, um mögliche Inhalte und Organisationsformen der bildungswissenschaftlichen Begleitveranstaltungen sowie um die von den Studierenden im Praxissemester durchzuführenden Studienprojekte. Hierzu wird eine umfangreiche Liste von beispielhaft aufgeführten Themen präsentiert. Ebenso werden Vorschläge für die Bewertung der Berichte über die Studienprojekte entwickelt. |
Abstract (English): | The article deals with the role of courses in educational foundations as regards the preparation, monitoring and evaluation of practical internships in schools during teacher education («Praxissemester»). It sketches the concept of research-based learning, outlines possible contents and organizational forms of these courses, and also presents a list of possible topics for study projects that pre-service teachers have to carry out during their internship. Finally, criteria for the evaluation of the students’ reports on their study projects are developed. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 01.11.2017 |
Citation | Terhart, Ewald; Limke, Ulrike; Bergmann, Christina; Brüggemann, Tim; Fischer, Christian; Gehling, Antonius; Gippert, Christina; Heimken, Norbert; Kerstgens, Ralf; Kipker, Anke; Linneborn, Ludger; von Olberg, Hans-Joachim; Pidun-Martin, Claudia; Souvignier, Elmar; Speckenwirth, Ulrich; Tenkhoff, Hubert; Zeinz, Horst; Zindler, Kathrin: Die Begleitung des Praxissemesters durch die Bildungswissenschaften. Abschlussbericht der Fachgruppe Bildungswissenschaften zur Vorbereitung des Praxissemesters - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 1, S. 50-64 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139199 - DOI: 10.25656/01:13919 |