details
Title |
Selbst forschen im Seminar. Erfahrungen aus dem Potsdamer Lehramtsstudium |
---|---|
Authors | Gronostaj, Anna; Ahlgrimm, Frederik |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 143-149 |
Document | full text (127 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerausbildung; Lehramtsstudiengang; Empirische Forschung; Lehramtsstudent; Erfahrungsbericht; Potsdam; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Mit forschendem Lernen in der universitären Lehrerinnen- und Lehrerbildung sind vielfältige Hoffnungen verknüpft, empirische Befunde über die Wirkungen sind jedoch rar. In diesem Beitrag stellen wir Konzeption, Verlauf und Ergebnisse einer Lehrveranstaltung vor, in der Potsdamer Lehramtsstudierende eigene Forschungsprojekte zum Umgang mit Heterogenität in der Schule erfolgreich umgesetzt haben. Ein Teil der Projekte wurde im Rahmen einer wissenschaftlichen Konferenz einem breiteren Fachpublikum präsentiert, was für die Qualität und die Relevanz der Projekte spricht. |
Abstract (English): | Although scientifically sound findings on the effectiveness of inquiry-based learning are comparably rare, it remains a prominent concept in teacher education. In this article, we describe a seminar course in which pre-service teachers from the University of Potsdam designed research projects with a focus on teaching in diverse classrooms. Some of these projects were presented at a scientific conference, which indicates that they met the standards of the scientific community. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.03.2018 |
Citation | Gronostaj, Anna; Ahlgrimm, Frederik: Selbst forschen im Seminar. Erfahrungen aus dem Potsdamer Lehramtsstudium - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 143-149 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139353 - DOI: 10.25656/01:13935 |