search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Das Paderborner Modell des Praxissemesters im Fach Philosophie
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 165-172 ZDB
Document  (137 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag stellt das Paderborner Modell des Praxissemesters dar, das auf universitärer Seite aus den Elementen «Begleitseminar» und «Begleitforschungsseminar» besteht. Während das Begleitseminar dem Erwerb von Unterrichtskompetenzen (Planung und Reflexion) und somit der Theorie-Praxis-Verzahnung dient, soll das Begleitforschungsseminar durch forschendes Lernen die Urteilskompetenz der Studierenden schärfen und Reflexionskompetenz umfassend sicherstellen. Im Mittelpunkt des Beitrags steht die Darstellung des Konzepts des forschenden Lernens aus philosophiedidaktischer Perspektive (Begleitforschungsseminar), dessen Leitlinien skizziert werden und dessen Umsetzung anhand von studentischen Forschungsarbeiten illustriert wird.
Abstract (English):This paper describes the internship model at Paderborn University, which consists of the elements «tutorial» and «research tutorial». While the tutorial serves the purpose of acquiring teaching skills (planning and reflection) and thus of integrating theory and practice, the research tutorial uses a research-based learning approach to foster the pre-service teachers’ evaluation competencies and to guarantee comprehensive reflection skills. This paper focuses on the concept of research-based learning from a philosophical-pedagogical perspective (research tutorial) by outlining its guidelines and illustrating their application by means of student research papers.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.03.2018
CitationHeinrich, Caroline; Zumpf, Daniela: Das Paderborner Modell des Praxissemesters im Fach Philosophie - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 165-172 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139381 - DOI: 10.25656/01:13938
export files

share content at social platforms