search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Entwicklungsorientierte Bildungsforschung als Ansatz für Qualifikationsarbeiten in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 180-187 ZDB
Document  (159 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Rahmen des Beitrags wird einleitend der Ansatz der entwicklungsorientierten Bildungsforschung in der Forschungslandschaft situiert und beschrieben. Anschliessend wird begründet, warum dieser Ansatz für Bachelor- und Masterarbeiten in berufsfeldorientierten Hochschulstudiengängen – insbesondere in der Lehrerinnen und Lehrerbildung – von Bedeutung ist, und es wird aufgezeigt, wie er nutzbar gemacht werden kann. Dies wird anhand der langjährigen Erfahrungen in der Lehrerinnen- und Lehrbildung der Pädagogischen Hochschule Wallis (Basis-/Primarstufe) und der Universität Fribourg (Sekundarstufe I) verdeutlicht.
Abstract (English):In our paper, we first locate the design research approach in the research landscape, and give a brief outline of its features. Afterwards we provide reasons as to why this approach is important and as to how it can be of use as regards bachelor’s and master’s theses to be written as an integral part of professionalization programs in higher education, especially in teacher education. We illustrate this by making reference to examples from the Valais University of Teacher Education (preschool and primary level) and the University of Fribourg (secondary level I) which both look back on many years of experience with teacher qualification.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.03.2018
CitationVetter, Peter; Steiner, Edmund: Entwicklungsorientierte Bildungsforschung als Ansatz für Qualifikationsarbeiten in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 180-187 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139407 - DOI: 10.25656/01:13940
export files

share content at social platforms