details
Title |
«Das geht doch auch ohne Methode».– Wenn Studierende datengestützt über Unterricht nachdenken |
---|---|
Authors | Lüthi, Katharina; Leonhard, Tobias |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 196-202 |
Document | full text (130 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerausbildung; Schulpraktikum; Datenerfassung; Datenanalyse; Grounded Theory |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ein Grundelement in der Ausbildung von Lehrpersonen ist die wissenschaftsorientierte Thematisierung der beruflichen Praxis. Es überrascht, dass es weder tiefer gehende Forschung noch umfassende Konzepte zur Anleitung der Studierenden in der Reflexion der beobachteten oder ausgeübten Berufspraxis gibt. Mit der Grounded-Theory-Methodologie skizziert der vorliegende Beitrag einen möglichen methodischen Ansatz zur systematischen Analyse von empirischen Daten aus der Berufspraxis von Unterrichtspraktika. |
Abstract (English): | The discussion of professional practice under the guidance of a theoretical approach is a basic element of teacher education programs. Surprisingly, there are neither detailed research findings on nor profound instruction-related concepts of how pre-service teachers can systematically reflect the practice they have observed or participated in. Based on aspects of the methodology of Grounded Theory, this article suggests one possibility for analyzing empirical data from professional practice in school internships. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.03.2018 |
Citation | Lüthi, Katharina; Leonhard, Tobias: «Das geht doch auch ohne Methode».– Wenn Studierende datengestützt über Unterricht nachdenken - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 196-202 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139424 - DOI: 10.25656/01:13942 |