search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Online-Reflexion mittels Weblogs: Ein Mittel zur Auseinandersetzung mit belastenden Situationen in der berufspraktischen Ausbildung von Lehrpersonen?
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 203-211 ZDB
Document  (146 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Weblogs werden grosse Potenziale zur Reflexion von Erfahrungen und belastenden Situationen in der berufspraktischen Ausbildung von Lehrpersonen zugeschrieben. In einer Studie wurde deshalb an zwei pädagogischen Hochschulen untersucht, ob Studierende unterschiedliche Facetten des Bloggens nach einem vierwöchigen Praktikum als hilfreich erleben. Die Ergebnisse zeigen, dass nur eine Minderheit das Verfassen von Blogbeiträgen positiv beurteilt. Als hilfreich werden allerdings gegenseitige Feedbacks erlebt. Wenn Weblogs als verbindlicher Teil des Leistungsauftrags eingesetzt werden, zeigen sich in der Tendenz positivere Einschätzungen als bei freiwilligem Bloggen.
Abstract (English):Weblogs are considered to have great potential for supporting reflection on experiences and stressful situations during teaching internships. In this study, students from two universities of teacher education were asked to assess different aspects of blogging with respect to its usefulness after a four-week internship. The results show that only a minority assessed weblog writing positively. However, interpersonal feedback on blog postings was found to be useful. In addition, when weblog writing is mandatory, there is a trend of it being assessed more positively than voluntary weblog writing.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.03.2018
CitationTotter, Alexandra; Egger, Nives; Schmitz, Felix; Hermann, Thomas; Petko, Dominik: Online-Reflexion mittels Weblogs: Ein Mittel zur Auseinandersetzung mit belastenden Situationen in der berufspraktischen Ausbildung von Lehrpersonen? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 203-211 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139432 - DOI: 10.25656/01:13943
export files

share content at social platforms