details
Title |
Ein Video-Portfolio zur summativen Überprüfung berufspraktischer Kompetenzen |
---|---|
Authors | Bäuerlein, Kerstin; Fraefel, Urban |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 212-218 |
Document | full text (133 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerausbildung; Portfolio; Videoaufzeichnung; Berufliche Kompetenz; Lehramtsstudent; Schweiz |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | An der Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz (PH FHNW) wurde ein Video-Portfolio zur summativen Überprüfung berufspraktischer Kompetenzen am Ende der Lehrpersonenausbildung entwickelt: Studierende planen, dokumentieren und analysieren gefilmte Lektionen eigenen Unterrichts und reflektieren ihre Lehrkompetenzen. Geschulte Fachpersonen beurteilen die Arbeiten anhand eines Rasters. Das Video-Portfolio erweist sich als stärker differenzierend und selektiver im Vergleich zur vorherigen Live-Beobachtung. Reliabilitäts- und Validitätsstudien sowie Weiterentwicklungen sind initiiert. |
Abstract (English): | The School of Teacher Education of the University of Applied Sciences Northwestern Switzerland has developed a video portfolio for the summative assessment of professional competences at the end of its teacher preparation programs: students plan, document, film and analyze their lessons and reflect their teaching skills. Trained experts rate the portfolios using an assessment grid. Compared with the former exam in the form of live observations, the portfolio is more nuanced and selective. Reliability and validity studies as well as revisions have been initiated. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.03.2018 |
Citation | Bäuerlein, Kerstin; Fraefel, Urban: Ein Video-Portfolio zur summativen Überprüfung berufspraktischer Kompetenzen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 212-218 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139441 - DOI: 10.25656/01:13944 |