details
Title |
Kompetenzorientierte und evidenzbasierte Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Didaktische Weiterentwicklungen im Projekt Teach@TUM |
---|---|
Authors | Seidel, Tina; Reiss, Kristina; Bauer, Johannes; Bannert, Maria; Blasini, Bettina; Hubwieser, Peter; Jurik, Verena; Knogler, Maximilian; Lewalter, Doris; Nerdel, Claudia; Riedl, Alfred; Schindler, Christoph |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 230-242 |
Document | full text (433 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerausbildung; Projekt; Hochschullehre; Kompetenz; Evidenz; Kompetenzorientierte Methode; Curriculum; Qualität; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Projekt Teach@TUM der «Qualitätsoffensive Lehrerbildung» zielt auf die Weiterentwicklung der Lehrerinnen- und Lehrerbildung im MINT-Bereich durch eine kompetenzorientierte und evidenzbasierte Hochschullehre. Vier Arbeitsbereiche und deren didaktische Weiterentwicklungen werden vorgestellt: (1) Verbindung der ersten und zweiten Phase der Lehrerinnen- und Lehrerbildung in Deutschland am Beispiel eines integrierten Masterstudiengangs in der beruflichen Lehrerinnen- und Lehrerbildung, (2) fächerübergreifende Weiterentwicklung der Curricula durch Kompetenzorientierung in der universitären Lehre, (3) Entwicklung der digitalen und videogestützten «Toolbox Lehrerbildung» und (4) Dissemination von aktuellen Forschungsbefunden im «Clearing House Unterricht». |
Abstract (English): | Teach@TUM is a project of the quality initiative for teacher education. It aims to improve initial STEM teacher education by providing a coherent program of competence-orientation and evidence-based teaching. Four work packages are presented in the paper: (1) connecting the first and second phase of German teacher education within an integrated master’s program, (2) reforming curricula by interdisciplinary, competence-oriented teaching approaches, (3) developing a digital, video-based toolbox, and (4) disseminating research findings through establishing a Clearing House on STEM teaching and learning. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.03.2018 |
Citation | Seidel, Tina; Reiss, Kristina; Bauer, Johannes; Bannert, Maria; Blasini, Bettina; Hubwieser, Peter; Jurik, Verena; Knogler, Maximilian; Lewalter, Doris; Nerdel, Claudia; Riedl, Alfred; Schindler, Christoph: Kompetenzorientierte und evidenzbasierte Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Didaktische Weiterentwicklungen im Projekt Teach@TUM - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 230-242 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139460 - DOI: 10.25656/01:13946 |