search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wirkungen von Geschlecht und sozialer Herkunft auf Schullaufbahn und Berufswahl. Neue französische Untersuchungen
Parallel titleThe impact of gender and of social background on both school career and vocational choice - new French studies
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 1, S. 47-63 ZDB
Document  (1.402 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die französische Bildungssoziologie interessiert sich vor allem für die Reproduktion sozialer Schichtung; weil dazu zahlreiche und detaillierte Untersuchungen vorliegen, kann die Erforschung von Geschlechtsunterschieden das relative Gewicht von Schicht und Geschlecht bei der Entstehung von Schulnoten, Schullaufbahnen, Schulabschlüssen und Berufsentscheidungen gut vergleichen. In der Herstellung solcher Querverbindungen zwischen zwei Dimensionen sozialer Ungleichheit, die häufig getrennt untersucht werden, liegt eine der Stärken eines neuen französischen Buches über „Mädchen und Schule", das die folgende Übersicht in den Mittelpunkt stellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):French educational sociologists are mainly interested in "class", not in gender. Nevertheless, during the past two decades, an impressive amount of statistical information on gender-related differences in both scholastic achievement and vocational training has been accumulated. The author summarizes a recent French book on "girls at school" ("L'école des filles" by Marie Duru), presents a few other studies on the topic, and discusses the idea of "girls as rational actors" underlying Durus approach. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication02.02.2018
CitationFlitner, Elisabeth: Wirkungen von Geschlecht und sozialer Herkunft auf Schullaufbahn und Berufswahl. Neue französische Untersuchungen - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 1, S. 47-63 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139520 - DOI: 10.25656/01:13952
export files

share content at social platforms