details
Original Title |
Wirkungen von Geschlecht und sozialer Herkunft auf Schullaufbahn und Berufswahl. Neue französische Untersuchungen |
---|---|
Parallel title | The impact of gender and of social background on both school career and vocational choice - new French studies |
Author | Flitner, Elisabeth |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 1, S. 47-63 |
Document | full text (1.402 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Beeinflussung; Soziale Herkunft; Junge; Koedukation; Bildungssystem; Schullaufbahn; Berufswahl; Geschlechtsspezifik; Quantitative Angaben; Mädchen; Frankreich |
sub-discipline | Gender Studies and Education Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1992 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die französische Bildungssoziologie interessiert sich vor allem für die Reproduktion sozialer Schichtung; weil dazu zahlreiche und detaillierte Untersuchungen vorliegen, kann die Erforschung von Geschlechtsunterschieden das relative Gewicht von Schicht und Geschlecht bei der Entstehung von Schulnoten, Schullaufbahnen, Schulabschlüssen und Berufsentscheidungen gut vergleichen. In der Herstellung solcher Querverbindungen zwischen zwei Dimensionen sozialer Ungleichheit, die häufig getrennt untersucht werden, liegt eine der Stärken eines neuen französischen Buches über „Mädchen und Schule", das die folgende Übersicht in den Mittelpunkt stellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | French educational sociologists are mainly interested in "class", not in gender. Nevertheless, during the past two decades, an impressive amount of statistical information on gender-related differences in both scholastic achievement and vocational training has been accumulated. The author summarizes a recent French book on "girls at school" ("L'école des filles" by Marie Duru), presents a few other studies on the topic, and discusses the idea of "girls as rational actors" underlying Durus approach. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1992 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 02.02.2018 |
Citation | Flitner, Elisabeth: Wirkungen von Geschlecht und sozialer Herkunft auf Schullaufbahn und Berufswahl. Neue französische Untersuchungen - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 1, S. 47-63 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139520 - DOI: 10.25656/01:13952 |