search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zur pädagogischen Diskussion in der DDR 1955 bis 1958
Parallel titleThe pedagogical discussion in the GDR between 1955 and 1958
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 6, S. 913-940 ZDB
Document  (2.263 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In den Jahren von 1955 bis 1958 fand in der DDR eine letzte, auch die Öffentlichkeit einbeziehende pädagogische und schulstrukturelle Diskussion statt, deren Ausgang präformierend war für die Entwicklung in den folgenden drei Jahrzehnten und den schließlichen Zusammenbruch des politischen Systems einschließlich der Schule. Untersucht werden Bedingungen, Verlauf und Resultat dieser Diskussion vornehmlich anhand bislang unerschlossener Archivalien, die insbesondere Auskunft geben über interne politische Spannungen, bildungspolitische Erwägungen und konträres Wissenschaftsverständnis im Kreis der maßgeblichen Erziehungswissenschaftler und Schulfunktionäre. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):From 1955 to 1958, a final pedagogical and school-structural discussion integrating the public took place in the GDR, the results of which predetermined the development of the next three decades and the ultimate failure of the political system, including its school system. The author examines the conditions, the course, and the results of this discussion, mainly on the basis of unpublished documents as yet unexplored that contain above all information on internal political tensions, educational-political considerations, and conflicting scientific concepts in the circle of the leading educational scientists and school functionaries. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication12.02.2018
CitationGeissler, Gert: Zur pädagogischen Diskussion in der DDR 1955 bis 1958 - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 6, S. 913-940 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139852 - DOI: 10.25656/01:13985
export files

share content at social platforms