details
Title |
Transdisziplinäre Forschung und Lehre als Brücke zwischen Zivilgesellschaft und Hochschulen |
---|---|
Author | Rieckmann, Marco |
Source | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 38 (2015) 3, S. 4-10 |
Document | full text (304 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Forschung; Kompetenzerwerb; Zivilgesellschaft; Umweltforschung; Umweltschutz; Nachhaltige Entwicklung; Hochschullehre; Lehrangebot; Seminar; Studiengang; Hochschule; Interdisziplinarität; Kooperation; Student; Forschungsprojekt; Deutschland; Niedersachsen; Vechta |
sub-discipline | Educational Sociology Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0175-0488; 1434-4688; 01750488; 14344688 |
Language | German |
Year of creation | 2015 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Da Herausforderungen einer nachhaltigen Entwicklung eine hohe Komplexität und Unsicherheit aufweisen, sind unterschiedliche Perspektiven, Zugange und Wissensbestande erforderlich, um sich mit ihnen auseinandersetzen und Handlungsmöglichkeiten entwickeln zu können. Dies macht in der Forschung und der Lehre zu nachhaltiger Entwicklung Interdisziplinarität (Zusammenarbeit von Vertreter/inne/n unterschiedlicher Disziplinen bzw. Fächer) und Transdisziplinarität (Zusammenarbeit von Wissenschaft und Praxis) erforderlich. Dieser Artikel gibt einen Überblick über die Begriffe der Nachhaltigkeitswissenschaften und der Transdisziplinarität und die Bedeutung von transdisziplinarer Forschung und Lehre. Zudem werden beispielhaft transdisziplinare Projektseminare an der Universität Vechta beschrieben, und anhand dieser Erfahrungen werden Potentiale und Hürden transdisziplinarer Zusammenarbeit von zivilgesellschaftlichen Organisationen und Hochschulen reflektiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Since challenges of sustainable development have a high degree of complexity and uncertainty, different perspectives, approaches and knowledge resources are needed to deal with them and to develop options for action. Therefore, in research and teaching on sustainable development interdisciplinarity (cooperation of representatives of different disciplines or subjects) and transdisciplinarity (cooperation of science and practice) are required. This article gives an overview of the concepts of sustainability sciences and transdisciplinarity as well as the importance of transdisciplinary research and teaching. In addition, transdisciplinary project-based courses at the University of Vechta are described, and based on this experience, potentials and hurdles of transdisciplinary collaboration of civil society organisations and universities are reflected. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik Jahr: 2015 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 08.06.2017 |
Citation | Rieckmann, Marco: Transdisziplinäre Forschung und Lehre als Brücke zwischen Zivilgesellschaft und Hochschulen - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 38 (2015) 3, S. 4-10 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-140521 - DOI: 10.25656/01:14052 |