search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Wiederkehr der Postmoderne. Pädagogische Reflexionen zum neuen Fin de siècle
Parallel titleThe return of post-modernism. Pedagogical reflections on a new fin de siècle
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 1, S. 21-40 ZDB
Document  (1.675 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Begriff „Postmoderne" hat zwei heterogene Bezugspunkte, die philosophische Vernunft der Aufklärung einerseits, die ästhetische „Moderne" der Jahrhundertwende andererseits. Die historische These des Artikels geht dahin, daß Philosophie, Literatur und Kunst der Jahrhundertwende starke Analogien zur heutigen „Postmoderne" aufweisen, so daß im gewissen Sinne von einer Wiederkehr gesprochen werden kann. Die systematischen Implikationen dieser Entwicklung, die vor allem im Bestreiten eines allgemeingültigen Vernunftanspruchs liegen, werden auf die Probleme der modernen Pädagogik bezogen, die sich auf nachklassische Verhältnisse des Ethischen und des Ästhetischen wird einstellen müssen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Today's "postmodernism" refers ambivalently to two different sources, the "reason" of enlightenment and the "modern" aesthetics of the late nineteenth Century. The article discusses two main points: Certain strong analogies between "postmodernism" and fin de siecle literature, art and philosophy on the one hand, systematic implications of postmodern critique of reason on the other hand. "Modern" theories of education depend on the philosophy of enlightenment which has to be defended against decadence and pessimism in a way that surpasses classical ethics and aesthetics so that "postmodernism" can be met even in pedagogy. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.08.2018
CitationOelkers, Jürgen: Die Wiederkehr der Postmoderne. Pädagogische Reflexionen zum neuen Fin de siècle - In: Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 1, S. 21-40 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144238 - DOI: 10.25656/01:14423
export files

share content at social platforms