search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Subjektivität, Autobiographie und Erziehung
Parallel titleSubjectivity, autobiography, and education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 3, S. 325-344 ZDB
Document  (1.638 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Artikel untersucht zunächst zwei klassische Theoriekonzepte der modernen Pädagogik: Entwicklung und Einwirkung, deren naiver Realismus kritisiert wird. Die Einzigartigkeit von „Subjektivität" wird mit Hilfe zwei ganz anderer Medien beschrieben, der literarischen Autobiographie und der „operativen Erkenntnistheorie" Heinz von Foersters. Danach wird klar, daß „Erziehung" und „Subjektivität" nicht in einem kausalen Verhältnis stehen können. Ihre Beziehung ist hermeneutischer Natur, abhängig von je individuellen Deutungen, für die Autobiographien exemplarisch sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author develops his argument in a sequence of three steps. He begins with a discussion of two keyconcepts of modern pedagogics - development and effect - and criticizes their naive realism. The uniqueness of the concept of subjectivity is explored within two completely different contexts, i.e. literary autobiography and Heinz von Foerster's operative theory of knowledge, and it is shown that the concepts of subjectivity and education do not have any causal relation. Rather, their relation is of a hermeneutic nature, dependent on specific individual interpretations, for which the autobiography may serve as a paradigm. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.08.2018
CitationOelkers, Jürgen: Subjektivität, Autobiographie und Erziehung - In: Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 3, S. 325-344 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144368 - DOI: 10.25656/01:14436
export files

share content at social platforms