search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lebensgeschichte und pädagogische Reflexion
Parallel titleBiography and pedagogical reflections
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 3, S. 345-362 ZDB
Document  (1.499 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Warum sprechen Pädagogen, wenn sie argumentieren, zumeist auch von sich selber, sei es ausdrücklich oder unausdrücklich? Der Grund liegt in der Erziehung selbst: Erzieherische Absichten beziehen sich auf die Kindheit, und sie stellen eine scheinbar legitime Weise dar, die spezifisch kindliche Welterfahrung zu konservieren. Das Zusammenspiel dieser beiden Aspekte wird an verschiedenen Erziehungskonzepten vorgeführt, um dann zu zeigen, wie ein analytischer Zugriff dazu verhelfen kann, pädagogische Reflexion und lebensgeschichtliche Erfahrung getrennt zu führen. Sie ist ein Fundus, kein Argument. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Why is it that, so often, pedagogical argumentations are based on biographical experience, be it openly or in a more subtle way? An explanation might be the nature of education itself. Childhood is the proper field of educational activity and this seems to legitimate the tendency to preserve the specific childhood experience. The interaction of these two aspects is (a) demonstrated in various concepts of education in order to show (b) in how far an analytical approach can serve to dissociate pedagogical from biographical experience. Biography may serve as background but not as a basis for argumentation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.08.2018
CitationPrange, Klaus: Lebensgeschichte und pädagogische Reflexion - In: Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 3, S. 345-362 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144373 - DOI: 10.25656/01:14437
export files

share content at social platforms