search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Das Ende der Erziehung und ihrer Theorie. Ein Versuch über den entwicklungsgeschichtlichen Spinozimus von Schleiermachers Erziehungslehre und eine Verteidigung gegen seine „geschichtliche“ Interpretation durch die Dilthey-Schule
Parallel titleThe end of education and of educational theory - An essay on the developmental Spinozism of Schleiermachers theory of education and a defence against the „historical” interpretation of this theory undertaken by the Dilthey-school
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 4, S. 513-522 ZDB
Document  (864 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Gegensatz zur geisteswissenschaftlich-hermeneutischen Leseart Schleiermachers, wie sie bei W. Flitner, H. Nohl und E. Weniger vorliegt, analysiert der Aufsatz die spinozistischen Passagen der Vorlesungen von 1826. Dabei kommt es darauf an zu sehen, daß die ethischen und theologisch motivierten Voraussetzungen beispielsweise des Schleiermacherschen Theorie-Praxis-Konzepts eine „geschichtliche" Interpretation nicht ermöglichen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Contrary to authors like W. Flitner, H. Nohl and E. Weniger, who took Schleiermachers educational theory as an eminent example of hermeneutic pedagogics, the author of this article analyzes those parts of the 1826 lectures which show the influence of Spinoza. In doing so, it is essential to acknowledge that the ethically and theologically motivated presuppositions of, for instance, Schleiermachers theory-practice concept do not permit an historical interpretation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.11.2019
CitationLangewand, Alfred: Das Ende der Erziehung und ihrer Theorie. Ein Versuch über den entwicklungsgeschichtlichen Spinozimus von Schleiermachers Erziehungslehre und eine Verteidigung gegen seine „geschichtliche“ Interpretation durch die Dilthey-Schule - In: Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 4, S. 513-522 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144456 - DOI: 10.25656/01:14445
export files

share content at social platforms