details
Original Title |
Das Ende der Erziehung und ihrer Theorie. Ein Versuch über den entwicklungsgeschichtlichen Spinozimus von Schleiermachers Erziehungslehre und eine Verteidigung gegen seine „geschichtliche“ Interpretation durch die Dilthey-Schule |
---|---|
Parallel title | The end of education and of educational theory - An essay on the developmental Spinozism of Schleiermachers theory of education and a defence against the „historical” interpretation of this theory undertaken by the Dilthey-school |
Author | Langewand, Alfred |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 4, S. 513-522 |
Document | full text (864 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungstheorie; Bildungsgeschichte; Erziehungswissenschaft; Erziehungslehre; Historizität; Theorie-Praxis-Beziehung; Geisteswissenschaftliche Pädagogik; Schleiermacher, Friedrich Ernst Daniel; Dilthey, Wilhelm |
sub-discipline | Philosophy of Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1987 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Gegensatz zur geisteswissenschaftlich-hermeneutischen Leseart Schleiermachers, wie sie bei W. Flitner, H. Nohl und E. Weniger vorliegt, analysiert der Aufsatz die spinozistischen Passagen der Vorlesungen von 1826. Dabei kommt es darauf an zu sehen, daß die ethischen und theologisch motivierten Voraussetzungen beispielsweise des Schleiermacherschen Theorie-Praxis-Konzepts eine „geschichtliche" Interpretation nicht ermöglichen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Contrary to authors like W. Flitner, H. Nohl and E. Weniger, who took Schleiermachers educational theory as an eminent example of hermeneutic pedagogics, the author of this article analyzes those parts of the 1826 lectures which show the influence of Spinoza. In doing so, it is essential to acknowledge that the ethically and theologically motivated presuppositions of, for instance, Schleiermachers theory-practice concept do not permit an historical interpretation. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1987 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 22.11.2019 |
Citation | Langewand, Alfred: Das Ende der Erziehung und ihrer Theorie. Ein Versuch über den entwicklungsgeschichtlichen Spinozimus von Schleiermachers Erziehungslehre und eine Verteidigung gegen seine „geschichtliche“ Interpretation durch die Dilthey-Schule - In: Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 4, S. 513-522 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144456 - DOI: 10.25656/01:14445 |