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Original Title
Über den begrenzten Nutzen wissenschaftstheoretischer Reflexionen für ein System der Erziehungswissenschaft. Eine Antwort an Walter Herzog
Parallel titleOn the restricted use of epistemological studies for a system of the science of education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 2, S. 247-269 ZDB
Document  (1.835 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Herzog hat im Heft 1/1988 dieser Zeitschrift nachzuweisen versucht, daß Brezinkas Entwurf eines Systems der Erziehungswissenschaft inkonsistent und als „Fiktion" zu bewerten sei. Der Verfasser untersucht die Gründe für dieses Urteil und widerlegt sie. In diesem Zusammenhang werden weit verbreitete Irrtümer über die Beziehungen zwischen Wissenschaftstheorie und Erziehungswissenschaft, über Erziehungsbegriffe, über das Determinismus-Problem, über die Technologie der Erziehung und über die Beziehungen zwischen Erziehungstheorien und dem erzieherischen Handeln der Erzieher aufgeklärt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In number 1/1988 of this journal, Herzog has tried to demonstrate that Brezinkas outline of a system of the science of education is inconsistent and fictitious. The author analyzes the arguments underlying this judgement and refutes them. In this connection, some widespread errors are rectified as to the relation between epistemology and educational science, the concepts of education, the problem of determinism, the technology of education, and, finally, the relation between educational theories and educational actions. (DIPF/Orig.)
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Date of publication13.06.2018
CitationBrezinka, Wolfgang: Über den begrenzten Nutzen wissenschaftstheoretischer Reflexionen für ein System der Erziehungswissenschaft. Eine Antwort an Walter Herzog - In: Zeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 2, S. 247-269 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144785 - DOI: 10.25656/01:14478
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