details
Original Title |
Die Gründung des Gymnasiallehrer-Seminars am Friedrichswerderschen Gymnasium in Berlin durch Friedrich Gedike vor 200 Jahren |
---|---|
Parallel title | The foundation of the training college for grammar-school teachers at the Friedrichswerdersche Gymnasium (Berlin) by Friedrich Gedike in 1787/88 |
Author | Schäffner, Klaus |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 6, S. 839-860 |
Document | full text (1.745 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsgeschichte; Bildungstheorie; Schule; Gymnasium; Lehrer; Lehrerausbildung; Lehrerseminar; Geschichte <Histor>; Gedicke, Friedrich; 18. Jahrhundert; Preußen |
sub-discipline | History of Education Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1988 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Aufsatz hat zum Ziel, die Leistung des Seminargründers Friedrich Gedike zu würdigen. Gleichzeitig will er dazu beitragen, die geschichtliche Herkunft der zweiten Phase der Gymnasiallehrerbildung genauer zu bestimmen. Er sucht diese Aufgabe zu lösen, indem er die Seminargründung 1787/88 in den bildungsgeschichtlichen Zusammenhang einordnet und die Ausbildungskonzeption Gedikes in ihrer Verbindung mit seiner Pädagogik sowie die Einrichtungen des Seminars darstellt. Dabei erweist sich das Seminar als ein erfolgreicher Teil der frühen Reformen im preußischen Schulwesen und zeigt in seiner Ausbildungskonzeption, den vermittelten Inhalten und Methoden eine überraschende Modernität. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article is intended as a tribute to Friedrich Gedike. At the same time it aims at a more detailed outline of the historical origins of the second phase of the training of grammar-school teachers. This is done by placing the foundation of the training college in the wider context of the development of the educational system and by relating Gedike's conception of teacher training to his pedagogical theory; furthermore, the institutional elements of the training College are described. The training college is shown to be a successful part of the early reform of the Prussian school-system. It is surprisingly modern in both educational concepts and contents of instruction. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1988 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.11.2019 |
Citation | Schäffner, Klaus: Die Gründung des Gymnasiallehrer-Seminars am Friedrichswerderschen Gymnasium in Berlin durch Friedrich Gedike vor 200 Jahren - In: Zeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 6, S. 839-860 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-145005 - DOI: 10.25656/01:14500 |