search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Implementation wirksamer Handlungskonzepte im Bildungsbereich als Forschungsaufgabe
Authors
SourcePsychologische Rundschau 65 (2014) 3, S. 140-149 ZDB
Document  (433 KB) (formally and content revised edition)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Auch im Bildungsbereich wird Qualitätssicherung oftmals über Innovationen, Neuerungen und Reformen erreicht. Die Überprüfung, ob ein innovativer Ansatz das Potenzial hat, in der Bildungspraxis die gewünschten Wirkungen zu erzielen, erfolgt in der Regel über die Umsetzung wissenschaftlich begründeter Ansätze in Modellversuchen. Über die Implementation, also den Prozess der Verstetigung einer modellerprobten Reform in der Fläche ist bisher kaum etwas bekannt. Im vorliegenden Beitrag wird zunächst skizziert, was unter Innovation und Implementation im Bildungsbereich zu verstehen ist. Anschließend wird zusammen getragen, was zum Erfolg von Implementationen beiträgt und vor welchen Herausforderungen Implementationen im Bildungsbereich stehen. Der Beitrag mündet in ein Plädoyer für das Schaffen einer eigenständigen Implementationsforschung unter Einbindung psychologischer Expertise im engeren Sinne.
Abstract (English):As is the case in other fields, quality assurance in educational contexts is often achieved by innovation and reform. The potential of an innovative approach to produce the desired impacts in educational practice is usually ascertained by scientifically validated pilots, or "model projects". The process of implementation, i.?e. the transfer to, and consolidation of, a pilot scheme throughout the education system, however, is as yet but poorly understood. In the present contribution, we first describe what is meant by innovation and implementation in educational contexts. We then go on to review key factors to success, as well as key challenges to implementation in education. We conclude by pleading the case for the establishment of implementation research as a new and distinct area of inquiry, involving psychological expertise in the narrow sense of the term.
Statistics
Checksums
Date of publication28.07.2017
CitationHasselhorn, Marcus; Köller, Olaf; Maaz, Kai; Zimmer, Karin: Implementation wirksamer Handlungskonzepte im Bildungsbereich als Forschungsaufgabe - In: Psychologische Rundschau 65 (2014) 3, S. 140-149 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-146077 - DOI: 10.25656/01:14607
export files

share content at social platforms