search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Fit für das Studium?" - Studien- und Berufswahlmotive, Belastungserfahrungen und Kompetenzerwartungen am Beginn der Lehramtsausbildung. Empirische Befunde der wissenschaftlichen Begleitforschung zum Praxissemester an der Universität Jena
Parallel title"Ready for the studies?" – Motives for teacher profession, work-related stress experiences and expectations of competences at the beginning of the teacher education
Authors
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 1 (2008) 2, S. 605-624 ZDB
Document  (573 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag stellt erste empirische Befunde des Projekts "Kompetenzentwicklung und Lernerfahrungen im Praktikum" (KLiP) vor. Das Projekt wurde als wissenschaftliche Begleitforschung des neuen Jenaer Modells der Lehrerbildung initiiert. Herzstück des Modells ist ein Praxissemester, das erstmals im WS 2009/10 durchgeführt wird. Im Beitrag werden empirische Befunde einer Befragung von Studierenden (N = 338) zum Studienbeginn (erster Messzeitpunkt) zur pädagogischen Vorerfahrung, zu Studien- und Berufswahlmotiven, Belastungserfahrungen und Kompetenzerwartungen als Relevanzurteile vorgestellt, deren Entwicklungs- und Veränderungspotenzial im späteren Verlauf des Längsschnitts (vor bzw. nach dem Praktikum) anhand weiterer Befragungen von Studierenden, Hochschullehrenden sowie Mentorinnen und Mentoren untersucht wird. Die Einschätzung der Studierenden zu den Kompetenzen der Kultusministerkonferenz (2004a) wird durch eine Mentorenbefragung gespiegelt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article reports first results from a project related to the new model of teacher education at the university of Jena. In this project the development of competencies and learning experiences of students in a semester of praxis is analyzed. The semester of praxis will run in 2009/10 for the first time. In this article empirical results from the student’s inquiry (N = 338) at the beginning of the teacher education are presented. The study focuses especially on motives for teacher profession, work-related stress experiences and expectations. These variables will be used as predictors and developmental factors in the longitudinal design of the survey. The expectations are related to a list of competencies, published by the Kultusministerkonferenz (2004). The perspectives of the students are reflected by professional teachers. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.09.2018
CitationGröschner, Alexander; Schmitt, Cordula: "Fit für das Studium?" - Studien- und Berufswahlmotive, Belastungserfahrungen und Kompetenzerwartungen am Beginn der Lehramtsausbildung. Empirische Befunde der wissenschaftlichen Begleitforschung zum Praxissemester an der Universität Jena - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 1 (2008) 2, S. 605-624 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-146912 - DOI: 10.25656/01:14691
export files

share content at social platforms