search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fachbezogene Kompetenzmessung und Kompetenzentwicklung bei Lehramtsstudierenden der Physik im Vergleich verschiedener Studiengänge
Parallel titleMeasurement of future physics teachers’ professional knowledge and its development within different teacher education programs
Authors
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 2 (2009) 1, S. 104-125 ZDB
Document  (369 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die aktuelle Diskussion über eine Neugestaltung der Lehrerbildung hat zu einem wachsenden Interesse an verschiedensten Aspekten professioneller Handlungskompetenz von (Physik-)Lehrkräften geführt. Hier gibt es einen Mangel an gesicherten Forschungserkenntnissen, insbesondere im Hinblick auf die universitäre Phase der Lehrerbildung. Neben der Wirksamkeit des ersten Teils der Lehrerbildung als solcher ist damit einher gehend die Entwicklung professioneller Kompetenzen von besonderem Interesse. Die hier vorgestellte Untersuchung stellt Ergebnisse zur fachbezogenen Kompetenzentwicklung bei Lehramtsstudierenden der Physik vor und vergleicht Haupt-/Realschul- und Gymnasial-Studiengänge hinsichtlich ihrer Wirksamkeit. So konnte insbesondere der zeitliche Umfang der bisherigen Ausbildung als ein wichtiger Prädiktor für Fachwissen identifiziert werden, womit gleichzeitig vereinfachte bislang vorgenommene Operationalisierungen teilweise infrage gestellt werden. Vor diesem Hintergrund werden einerseits Bezüge zu vergleichbaren Studien aus dem Bereich der Lehramtsausbildung im Fach Mathematik hergestellt. Andererseits werden Schlussfolgerungen hinsichtlich der Tauglichkeit der entwickelten Messinstrumente in Bezug auf Veränderungsmessung und Differenzierung von verschiedenen Ausrichtungen der Lehramtsausbildung gezogen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The current discussion about the reorganization of teacher education resulted in a rising interest in important aspects of (physics-) teachers' professional action competence. This field however, lacks empirical research particularly with regard to the university phase of teacher education. Apart from the efficacy of teacher education in general the development of professional action competencies during the educational process is of particular interest. Our study presents results concerning the development of physics student teachers' competencies. It compares lower and upper secondary level teacher education programs in order to determine their efficacy. The duration of the education, respectively the amount of contact hours per week per semester, was identified as a relevant indicator of students' content knowledge. The results challenge operationalizations which can often be found in the respective literature. Furthermore, these results are related to those of comparable studies concerning education of mathematics teachers. Additionally, conclusions are drawn concerning the validity of the developed test approach with reference to the measurement of competence changes and the differentiation of alternative routes in physics teacher education. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.09.2018
CitationRiese, Josef; Reinhold, Peter: Fachbezogene Kompetenzmessung und Kompetenzentwicklung bei Lehramtsstudierenden der Physik im Vergleich verschiedener Studiengänge - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 2 (2009) 1, S. 104-125 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-146947 - DOI: 10.25656/01:14694
export files

share content at social platforms