search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kooperation und kollegiale Unterstützung im Lehrerberuf. Empirische Befunde zum Berufsbild und zu berufsrelevanten Einstellungen angehender Lehrkräfte
Parallel titleCooperation and support among teachers. Empirical findings about the occupational image and about attitudes of prospective teachersconcerning their job
Author
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 2 (2009) 2, S. 282-303 ZDB
Document  (321 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Forschung zur Kooperation und kollegialen Unterstützung im Lehrerberuf werden bislang vorwiegend Ausprägungen, Formen und Niveaus der Zusammenarbeit in der Realität der Schul- und Unterrichtspraxis sowie Möglichkeiten der Beeinflussung bzw. Veränderung des kooperativen Verhaltens erfasst. Die vorliegende Studie setzt dagegen bereits bei den angehenden Lehrkräfte in der ersten, universitären Phase der Lehrerbildung an, deren Einschätzung der Kooperation und kollegialen Unterstützung für den Lehrerberuf und deren Einstellungen zur kollegialen Kooperation und Unterstützung in der antizipierten eigenen Berufsausübung untersucht werden. In den Ergebnissen zeigt sich bereits bei den Studierenden mit dem Berufswunsch Lehrer tendenziell ein individualistisches Berufsverständnis, und zwar insbesondere mit Blick auf die zukünftige eigene Unterrichtstätigkeit. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Research about cooperation and support among teachers has regarded the occurence, modes and levels of collaboration within schools and real-life teaching and has considered the feasibility to influence or change cooperative behaviour of teachers. This survey, however, starts with prospective teachers that take part in the first phase of teacher education at university, examines their estimation of cooperation and cooperative support among fellow teachers and looks into their attitudes towards cooperation and support by colleagues that they expect at their job. The results show a tendency towards an individualistic understanding of the job already with students wishing to become a teacher, which is prevalent mainly with regard to their own future teaching in class. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.09.2018
CitationRothland, Martin: Kooperation und kollegiale Unterstützung im Lehrerberuf. Empirische Befunde zum Berufsbild und zu berufsrelevanten Einstellungen angehender Lehrkräfte - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 2 (2009) 2, S. 282-303 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-147048 - DOI: 10.25656/01:14704
export files

share content at social platforms