search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Unterrichtsvorbereitung bei Lehrern - mit System?
Parallel titleTeacher planning in practice – in a systematic way?
Authors
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 3 (2010) 1, S. 107-117 ZDB
Document  (220 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In den letzten Jahren wird der praktische Wert der Allgemeinen Didaktik für die Lehrerbildung eher kritisch gesehen. Hier wird untersucht, inwieweit Elemente der Allgemeinen Didaktik in der Unterrichtsvorbereitung von Lehrern berücksichtigt werden. Dazu wurden 230 Realschullehrer mit einem offenen und geschlossenen Antwortformat befragt. Es wird deutlich, dass Lehrer sich bei ihrer Unterrichtsvorbereitung an Aspekten, die in der Allgemeinen Didaktik verankert sind, orientieren und dabei von einer Hierarchisierung ausgehen. Konsequenzen aus diesen Befunden für die Lehrerausbildung werden skizziert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Theories and models of teacher planning in Germany are very elaborated. In the past years these theories have been criticized as not very useful in practice. They are important for teacher education but not similary in teacher practice. On the other side the empirical basis of this critique is not really sufficient. This paper is an attempt to verify this field of research. The questionings of 230 teachers show that teacher planning is orientating on specific elements. Implications of these findings for teacher education are discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.08.2018
CitationHaag, Ludwig; Streber, Doris: Unterrichtsvorbereitung bei Lehrern - mit System? - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 3 (2010) 1, S. 107-117 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-147068 - DOI: 10.25656/01:14706
export files

share content at social platforms