search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Was sollen Grundschullehrkräfte können? Die Sicht von Lehrkräften und Ausbildungspersonen
Parallel titleWhat should elementary school teachers know? The sight of teachers and teachers’ trainers
Authors
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 5 (2012) 1, S. 81-95 ZDB
Document  (237 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Welche Anforderungen müssen Grundschullehrkräfte in ihrer beruflichen Tätigkeit bewältigen? Mittels Gruppendiskussionen wird das Defizit einer fehlenden Erfassung bzw. Spezifizierung von Anforderungen des Grundschullehrerberufs aus der Perspektive von Lehrkräften sowie in der Lehrerausbildung tätigen Personen aufgegriffen. Für die Entwicklung eines Anforderungsprofils für Grundschullehrkräfte werden soziale und personale Fähigkeiten übereinstimmend hoch gewichtet, fachliche und methodische dem untergeordnet. Die Ergebnisse werden in Hinblick auf die Lehrerausbildung diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Which competencies do elementary school teachers need to be prepared for their daily work? In the absence of any official catalogue of demands on elementary school teachers the present exploration faces these demands from the perspective of the teachers and the teachers´ trainers. By interviewing both groups in the form of focus groups the exploration which is embedded in two research projects gains insight. The results are discussed with regard to their impact on teacher-training. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.04.2018
CitationWeiß, Sabine; Schramm, Simone; Kiel, Ewald: Was sollen Grundschullehrkräfte können? Die Sicht von Lehrkräften und Ausbildungspersonen - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 5 (2012) 1, S. 81-95 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-147310 - DOI: 10.25656/01:14731
export files

share content at social platforms