search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fallvignetten, Dilemmainterviews und dokumentarische Methode: Chancen und Grenzen für die Erfassung von Lehrerprofessionalität
Parallel titleCase vignettes, dilemma interviews and documentary method: Chances and limits to assess teacher professionalism
Authors
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 1, S. 46-63 ZDB
Document  (699 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Fallvignetten werden in der Lehrerforschung in vielfältiger Form genutzt. Im vorliegenden Beitrag wird eine explorative Studie präsentiert, in der Textvignetten eingesetzt wurden, um Facetten von Lehrerprofessionalität zu erfassen. Diese Fallvignetten beschreiben Problemsituationen aus dem beruflichen Alltag von Lehrpersonen und sind so formuliert, dass sie jeweils für eine dem Lehrberuf zugrunde liegende Antinomie symptomatisch sind. In sog. Dilemmainterviews wurden Lehramtsstudierende und berufstätige Lehrkräfte aufgefordert, Handlungsstrategien zur Problemlösung diskursiv darzulegen. Die Auswertung erfolgte mit Hilfe der dokumentarischen Methode. Es lassen sich unterschiedliche Herangehensweisen ebenso rekonstruieren wie jene zwei Logiken, die das Handeln von Lehrpersonen strukturieren. Die Ergebnisse machen deutlich, dass Fallvignetten und Dilemmainterviews in Kombination mit der dokumentarischen Auswertung großes Potenzial besitzen, das auch für die Lehrerbildung genutzt werden könnte. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Case vignettes are used in various forms in teacher research. In this article an exploratory study is presented in which text vignettes were developed to assess aspects of teacher professionalism. The case vignettes describe problem situations of teachers' work in school. Different antinomies are embedded in these situations which are typical for teaching. In so-called dilemma interviews teacher students as well as teachers were asked to tell and explain their problem-solving strategies. The answers were analyzed by using the documentary method. Results show that case vignettes and dilemma interviews combined with the documentary method contain great chances for the analyses of teacher professionalism as well as for teacher education. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication09.11.2017
CitationPaseka, Angelika; Hinzke, Jan-Hendrik: Fallvignetten, Dilemmainterviews und dokumentarische Methode: Chancen und Grenzen für die Erfassung von Lehrerprofessionalität - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 1, S. 46-63 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-147476 - DOI: 10.25656/01:14747
export files

share content at social platforms