search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Entwicklung eines Instruments zur Erfassung des Selbstkonzepts der Beratungskompetenz im Bildungsbereich
Parallel titleDevelopment of a questionnare to measure the self concept of educational counseling ability
Authors
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 1, S. 64-92 ZDB
Document  (527 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Auf Grundlage eines performanzorientierten Kompetenzmodells von Beratung wurde ein Instrument zur Erfassung des Selbstkonzepts von Beratungskompetenz entwickelt, das vier Facetten erfasst. In einer ersten Erprobung wurden Belege für die Güte des Instruments gefunden. So liegen die internen Konsistenzen der Skalen zwischen a=.65 und a=.88 (M=.80). Die Überprüfung der Faktorenstruktur deutet auf einen übergeordneten Faktor hin. Zusammenhänge mit Außenkriterien wie Beratungsleistung, Freizeitaktivitäten, stressbezogenen Kognitionen und Selbstwirksamkeitserwartung weisen auf eine zufriedenstellende Validität der Skalen hin. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based upon a performance-orientated model of counseling ability we developed an instrument to measure four facets of self concept in counseling. In a first test the scales showed satisfactory reliabilities, with Cronbach's Alpha ranging from a=.65 to a=.88 (M=.80). Significant correlations between the scales and external criteria, such as counseling results, leisure activities, stress related cognition and self efficacy, provided evidence for the validity of the instrument. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication09.11.2017
CitationSchwanzer, Andrea D.; Frei, Sandra: Entwicklung eines Instruments zur Erfassung des Selbstkonzepts der Beratungskompetenz im Bildungsbereich - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 1, S. 64-92 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-147498 - DOI: 10.25656/01:14749
export files

share content at social platforms